De week

Dat was een leuke week. Vier laptops en een desktop computer die weer optimaal zijn ingericht en onderhouden. Daar word ik vrolijk van, en even zoveel eigenaren ook!

Als ze bij mij komen hebben ze meestal al even daarvoor flink ruzie gemaakt met hun oude computer, en in veel gevallen al een nieuwe aangeschaft. Meest gehoorde verzuchting: mijn computer was zooo traag geworden! In een aantal gevallen is de traagheid in combinatie met de ouderdom van de computer volgens de eigenaar dan een reden om naar een nieuwe uit te kijken. Dat is soms terecht, maar vaak niet. Goed preventief onderhoud kan de noodzaak om te vervangen namelijk behoorlijk ver naar voren schuiven.

Mijn klanten hebben vaak dus al een nieuwe gekocht voordat ze mij benaderen. Ik mag de data dan overzetten van de oude naar de nieuwe en de nieuwe inwijden, en optimaal gebruikersvriendelijk maken. Ik doe dat met plezier. Eerst een backup maken van de bestanden en deze op de nieuwe computer terugvindbaar maken.

Het is alleen niet zo eenvoudig als het klinkt. Voordat ik begin met het maken van een backup mag de eigenaar aangeven waar de bestanden staan die ze overgezet wil hebben. Vaak staat alles wel netjes in de mappen die ervoor dienen: documenten in de map Documenten en foto’s in de map Afbeeldingen, enzovoort. Mijn volgende vraag is of de eigenaar niks mist: is dit echt alles? De ervaring leert namelijk dat persoonlijke bestanden letterlijk overal op de harde schijf terecht gekomen kunnen zijn. Vaak stel ik daarom voor om alle persoonlijke bestanden eerst bij elkaar te zetten voor we de backup maken. Soms staan bestanden zo verspreid dat een complete backup van alles sneller werkt. Maar het is dan aan de eigenaar om alsnog op de nieuwe computer uit die overgehevelde massa de relevante bestanden te filteren. En dat is niet altijd eenvoudig.

Op de nieuwe computer is het met mijn systeem eenvoudiger om alle bestanden van de oude computer in een keer op de goede plek te krijgen. De persoonlijke bestanden worden zo veel mogelijk gescheiden opgeslagen van het besturingssysteem van de computer – dat maakt het regelmatig backuppen van die nieuwe schijf meteen ook makkelijker.

De meeste klanten kiezen ervoor om bij aanschaf van een nieuwe computer de oude af te danken. Ik zorg er in zo’n geval voor dat alle gegevens grondig worden gewist en als zij dat wil krijgt krijgt de eigenaar de computer na de grote schoonmaak terug, al of niet met een vers opnieuw geïnstalleerd besturingssysteem erop zodat de computer eventueel kan worden hergebruikt of doorverkocht.

 

Afgelopen week had ik contact met de eigenaar van een laptop uit 2011 waarvan de harde schijf defect aan het gaan was. Daar kun je als gebruiker of als systeembeheerder niks aan doen, dat gebeurt gewoon. Het was nog geen moderne SSD maar een ouder schijfje met bewegende koppen en ronddraaiende magnetische schijven, de ‘platters’.

Alle hens aan dek om te redden wat er te redden valt, natuurlijk. Gelukkig kon ik vrijwel alles ongeschonden kopiëren naar de nieuwe laptop die inmiddels was aangeschaft.

Behalve een paar bestanden die juist belangrijk bleken te zijn. Er is natuurlijk niets zo vervelend als net dat ene onvervangbare bestand blijkt te zijn opgegeten door het steeds slechter wordende schijfje. Daar doe je achteraf niks aan, behalve misschien als je veel geld (meer dan €300) over hebt voor een dure reddingsactie bij een datarecoverybedrijf. Voor een paar op zich erg waardevolle bestanden is dat de meeste van mijn klanten toch wat te gortig. Die zijn blij met wat ik met simpele middelen nog heb kunnen redden. Maar het blijft zonde.

Mensen die zo’n wat oudere computer hebben vragen mij wel eens wat ze kunnen doen om zo’n probleem te voorkomen. Ik zeg dan: als je het geld ervoor over hebt, vervang meteen de harde schijf (tegenwoordig door een geluids- en trillingsvrije SSD) zodra de computer tekenen van traagheid gaat vertonen (die niet veroorzaakt wordt door virussen, trojans of spyware!) maar vooral: maak regelmatig een backup, backup, backup, backup. Het is de mantra die de hele ict-wereld en heel veel particuliere computergebruikers goed kennen. Jammer genoeg zijn er maar weinig computergebruikers die er echt naar handelen. Als je denkt dat het zo’n vaart niet loopt kom je uiteindelijk een keer bedrogen uit. Je mag me daarom altijd bellen om je te helpen bij het backuppen.

Heeft jouw pc of laptop ook nog zo’n wat oudere, draaiende schijf, – te herkennen aan een heel zacht zoemend geluid dat je trouwens niet moet verwarren met het geluid van de ventilator – luister daar dan eens wat vaker naar. En dan bedoel ik in dit geval ook gewoon letterlijk: je oren gebruiken. Soms kun je namelijk horen dat het fout gaat. Oude harde schijven die aan het eind van hun levensduur komen kunnen dat aangeven door af en toe bijzondere geluiden te maken. Geluiden die duidelijk boven het zoemen uitkomen en steeds terug blijven komen, ook als je eigenlijk niks doet met je pc. Zulke geluiden voorspellen niet veel goeds. Als je iets geks hoort aan de schijf ben je eigenlijk al aan de late kant en kun je het beste snel alles backuppen voor het echt te laat is. Dat backuppen kan ik voor je doen.

Het onderliggende technische probleem is dat vaak door slijtage de schijf moeite heeft om gegevens terug te vinden of weg te schrijven en steeds dezelfde zoek- of schrijf actie blijft herhalen. Dat constant herhalen geeft een wat zeurderig repeterend geluid, dat anders klinkt dan normaal. Een beetje zoals het spinnen van een kat, maar dan onregelmatig. Vaak wordt een zacht, min of meer ratelende geluid afgewisseld door een zachte piep. Dan is alarmfase drie bereikt. Klikt de schijf dan ben je in veel gevallen echt te laat om al je data nog te kunnen redden. Hopelijk gaat het niet al te snel nog verder bergafwaarts, zodat een reddingspoging nog wat oplevert. In dat geval is mijn advies: niet aarzelen maar direct handelen. Mijn telefoonnummer staat op de contactpagina.

 

De laptop met de defecte schijf in kwestie is door de eigenaar aan mij gedoneerd en krijgt een tweede leven, maar daarover in een volgende blog meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.