de kersentuin perbericht start bouw

· persbericht ter gelegenheid van de start van de bouw op 25 juni 2002 ·

25 juni 2002(persbericht)
toekomstige bewoners bedenken duurzame wijk

Toekomstige bewoners
bedenken duurzame wijk

Uniek project op 25 juni officieel van start

In het nieuwe Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn wordt gebouwd aan De Kersentuin; een duurzame woonwijk van bijna honderd woningen.

Een uniek project, niet alleen omdat de toekomstige bewoners zélf optreden als projectontwikkelaar, maar ook vanwege de brede opvatting van duurzaamheid.

Het was ook een project van lange adem. De toekomstige bewoners vieren daarom op 25 juni, samen met alle betrokkenen, dat hun ideeën nu echt uitgevoerd worden. Zoals ‘Kersentuinder van het eerste uur’ Ronald Koekkoek het zegt: ‘De bouw van een wijk die je zelf mee ontworpen hebt, dat maak je hoogstens één keer in je leven mee’.

‘Idealisme en eigenbelang’

Wat in 1996 begon als groepje van 10 mensen is nu uitgegroeid tot vereniging De Kersentuin, met ruim 80 leden. Volgende zomer kunnen de eerste bewoners verhuizen naar ‘hun’ buurt.

Volgens Koekkoek worden ze gedreven door idealisme én eigenbelang: ‘In het begin werden we door iedereen voor gek verklaard. Dat idealisme heb je nodig, om dan toch door te zetten. Maar het gaat ook om eigenbelang. We willen een huis kopen, of huren, met een lage energierekening, in een aantrekkelijke omgeving met veel groen. Een huis in een wijk waarvan we weten dat het over vijftig jaar nog steeds prettig wonen is. Dat is eigenbelang, maar ook duurzaamheid.’

Een aantrekkelijke combinatie, zo blijkt; bijna alle huizen zijn ondertussen verkocht.

Duurzaamheid, ook sociaal

De lijst duurzame maatregelen voor De Kersentuin is indrukwekkend. Isolatie, slim ontwerp, zonnecellen en restwarmte maken de woningen energiezuinig. De woningen kunnen eenvoudig worden uitgebreid of aangepast aan veranderende behoeften. De wijk heeft een gesloten waterkringloop: overtollig water wordt in de wijk zelf opgevangen, gezuiverd en opnieuw gebruikt als drink- of huishoudwater. Het autoverbruik wordt teruggedrongen door bijvoorbeeld een autodeelsysteem en een bakfietsproject. Het merendeel van de overblijvende auto’s wordt uit het zicht gestald in een gemeenschappelijke parkeergarage. Openbaar en privégroen lopen in elkaar over en de bewoners beheren dat voor een groot deel zelf. De wijk bestaat uit een combinatie van huur- en koopwoningen. Vijftien woningen zijn speciaal ontworpen voor een ‘Centraal Wonen’-project.

En zo zijn er nog veel meer bijzondere voorzieningen te noemen. Vooral de combinatie van milieumaatregelen en de aandacht voor de sociale kant van duurzaamheid maakt De Kersentuin uniek in Nederland.

Samenwerking cruciaal

De verenigingsleden bedachten de verschillende onderdelen van het project samen met een keur aan adviseurs en deskundigen. Twee samenwerkingspartners waren cruciaal voor het totstandkomen van het project: de gemeente Utrecht en woningcorporatie Portaal.

De gemeente daagde in 1996 toekomstige bewoners van Leidsche Rijn uit om met eigen initiatieven te komen en gaf vervolgens jarenlang financiële en inhoudelijke hulp. Woningcorporatie Portaal zorgde voor de voorfinanciering en draagt als mede-opdrachtgever het financiële risico, want de vereniging kan niet zelf de stichtingskosten van € 12,5 miljoen voor haar rekening nemen.

Daarnaast kreeg De Kersentuin financiële ondersteuning van de provincie, de NOVEM en de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting.

‘Niet eenvoudig’

Zo’n gezamenlijk plan bedenken was niet eenvoudig, volgens Koekkoek. ‘We hebben jaren naar dit moment toegewerkt. De groep toekomstige bewoners is in die tijd flink van samenstelling veranderd. Een deel haakte af door veranderende omstandigheden; de prijs van de koopwoningen steeg bijvoorbeeld van een geschatte € 145.000 tot de huidige € 190.000. Maar ook door de tegenstellingen die onvermijdelijk bij zo’n proces opduiken. Soms werd de behoefte om gewoon eerder te verhuizen wel erg groot. Ik ben dus heel blij dat we samen dit succes kunnen vieren.’

De met dit proces opgedane ervaring wil de Vereniging De Kersentuin daarom delen met andere groepen in Nederland die met soortgelijke projecten aan de slag gaan.